Ustawienia

Programy mogą być skutecznie stosowane w pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi o różnych poziomach rozwoju intelektualnego i z różnymi rodzajami niesprawności fizycznej.

Proponowane programy stanowią ramy, dzięki którym rozwija się kontakt społeczny, ruch i zabawa. Programy mogą być stosowane przez każdą osobę, która ma regularny kontakt z dzieckiem. Można je wykonywać codziennie i jeśli to możliwe o tej samej porze dnia. Podstawą jest to, że dziecku jest dane inne niż do tej pory zaplanowane i systematyczne, doświadczenie ruchów takich jak: naciskanie i kulanie przedmiotów, obracanie ich, pocieranie ich, przekładanie różnych rzeczy z ręki do ręki itp. Dziecko musi być świadome wykorzystywania swoich rąk, nóg, ust, ramion, stóp i całego swojego ciała podczas używania ich w tak prostych czynnościach jak jedzenie i ubieranie oraz podczas zabawy i w komunikacji z innymi.

Programy Knillów mogą być stosowane jako metoda:

  • przywracająca doznania zmysłowe trenowane w życiu płodowym, służące poznaniu własnego ciała i umożliwiające kontakt z otoczeniem
  • pobudzająca dzieci głębiej upośledzone do aktywności i współdziałania
  • aktywizująca dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym
  • diagnostyczna i usprawniająca w terapii dzieci nieharmonijnie rozwijających się, z trudnościami w nauce
  • porządkująca zachowanie dzieci niedostosowanych społecznie.

Ich zaletą jest zabawowa forma muzyczno-ruchowa. W zabawie takiej każdy wykonywany ruch jest prosty, ma określony cel, wyznaczona jest jego długość i charakter. Dziecko uczy się rozpoznawać muzykę, kojarzy ja z ruchem fizycznym i ma satysfakcję z prawidłowego wykonania ruchu adekwatnie skojarzonego z muzyką. Sukces wpływa pozytywnie na samopoczucie dziecka i zwiększa poziom spontaniczności jego zachowań. Pod wpływem sukcesu poprawia się koncentracja uwagi i pamięć. Zabawa muzyczno-ruchowa oddziałuje na uzyskanie równowagi psychicznej, zwiększa zdolność do szybkiego i precyzyjnego zapamiętywania ruchów, przyczynia się do uzyskania dobrej koordynacji nerwowo-mięśniowej”.

Muzyka jako element stymulujący i podwyższający uwagę, w realizacji Programów Aktywności, odgrywa znaczącą rolę. Dzięki słuchaniu specjalnego tonu sygnatury muzycznej na początku i na końcu każdego programu, dziecko uczy się rozpoznawać sytuację a to z kolei przygotowuje do łączenia jej z określoną aktywnością. W ten sposób tworzy się warunki, w których dziecko może być uważne i czuć się zupełnie bezpiecznie.

Opis programów

Są cztery programy oraz program wprowadzający i specjalny program SPH (dla dzieci niepełnosprawnych fizycznie).

Aktywności zawarte w każdym programie następują kolejno po sobie. Mogą być wykorzystane do pracy z dziećmi fizycznie upośledzonymi, niesłyszącymi i/lub niewidomymi, oraz z dziećmi z którymi trudno jest nawiązać kontakt (z cechami autystycznymi lub psychotycznymi).

Program wprowadzający – 8 minut.

  • Kołysanie
  • Wymachiwanie rękoma
  • Pocieranie dłoni
  • Klaskanie
  • Głaskanie głowy
  • Głaskanie brzucha
  • Relaksacja

Ten program potrzebny jest po to, aby móc określić ramy programowe dla tych dzieci, które są hiperaktywne, bardzo małe albo mają niewystarczającą koncentrację uwagi aby uczestniczyć w programie pierwszym lub drugim. Przeznaczony jest również do pracy z dziećmi autystycznymi lub psychotycznymi.

Program I – 15 minut.

  • Kołysanie
  • Wymachiwanie rękoma
  • Zginanie i rozprostowanie rąk
  • Pocieranie dłoni
  • Zaciskanie i otwieranie dłoni
  • Ruchy palców
  • Klaskanie
  • Głaskanie głowy
  • Głaskanie policzków
  • Głaskanie łokci
  • Głaskanie brzucha
  • Przewracanie się ( padanie )
  • Relaksacja

Program 2 – 15 minut.

  • Kołysanie
  • Klaskanie
  • Głaskanie brzucha
  • Głaskanie ud
  • Głaskanie kolan
  • Głaskanie palców u nogi
  • Wiosłowanie
  • Pocieranie stóp
  • Poruszanie palcami u stóp
  • Poruszanie nogami
  • Leżenie na plecach
  • Obracanie się z pleców na bok
  • Obracanie się z pleców na brzuch
  • Relaksacja

Do wykonywania aktywności opisanych w 1 i 2 programie używane są różne części ciała w różny sposób.

Program 3 – 20 minut.

  • Leżenie na brzuchu
  • Leżenie na plecach
  • Obracanie się z pleców na brzuch
  • Obracanie się z brzucha na plecy
  • Poruszanie nogami
  • Czołganie się na brzuchu
  • Raczkowanie
  • Klęczenie i spacerowanie na kolanach
  • Upadanie z pozycji klęczącej
  • Odpychanie i przyciąganie
  • Relaksacja

Przeprowadzenie tego programu wymaga znacznie więcej świadomości społecznej dziecka, ruchliwości i koordynacji.

Program 4 – 20 minut.

  • Leżenie na brzuchu
  • Leżenie na brzuchu i mruganie oczyma
  • Leżenie na plecach z rękoma wokół karku
  • Poruszanie nogami (jazda rowerem)
  • Odbijanie się na siedzeniu
  • Ślizganie się na siedzeniu
  • Podnoszenie się i stanie bez ruchu
  • Podnoszenie ramion – jednego a potem obu jednocześnie
  • Podnoszenie jednocześnie jednej ręki i jednej nogi
  • Stawanie przed kimś
  • Podbieganie do – odbieganie od
  • Spacerowanie – szybko i delikatnie
  • Spacerowanie – wolno i ciężko
  • Spacerowanie – wolno i delikatnie ( po cichu)
  • Dwa i dwa (znajdź partnera)
  • Odpychanie i przyciąganie
  • Dowolne ruchy
  • Taniec

Program ten pomyślany jest jako aktywność grupowa. Wymaga odpowiedniego poziomu świadomości ciała, większej samokontroli, wyższego poziomu rozumienia pojęciowego, koncentracji.

Program SPH – 25 minut.

  • Kołysanie - pr. 1 i 2
  • Wymachiwanie rękoma – pr. 1
  • Pocieranie dłoni – pr. 1
  • Zaciskanie i otwieranie dłoni – pr. 1
  • Klaskanie – pr.1 i 2
  • Głaskanie policzków – pr. 1
  • Głaskanie brzucha – pr. 1 i 2
  • Głaskanie ud – pr. 2
  • Ruchy stóp – nóg – pr. 2
  • Przewracanie się (padanie) – pr. 1
  • Relaksacja – pr. 1 i 2

Program przeznaczony jest do pracy z dziećmi, które są bardzo niesprawne fizycznie lub z takimi, które potrzebują więcej czasu na wykonanie czynności.