Programy mogą być skutecznie stosowane w pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi o różnych poziomach rozwoju intelektualnego i z różnymi rodzajami niesprawności fizycznej.
Proponowane programy stanowią ramy, dzięki którym rozwija się kontakt społeczny, ruch i zabawa. Programy mogą być stosowane przez każdą osobę, która ma regularny kontakt z dzieckiem. Można je wykonywać codziennie i jeśli to możliwe o tej samej porze dnia. Podstawą jest to, że dziecku jest dane inne niż do tej pory zaplanowane i systematyczne, doświadczenie ruchów takich jak: naciskanie i kulanie przedmiotów, obracanie ich, pocieranie ich, przekładanie różnych rzeczy z ręki do ręki itp. Dziecko musi być świadome wykorzystywania swoich rąk, nóg, ust, ramion, stóp i całego swojego ciała podczas używania ich w tak prostych czynnościach jak jedzenie i ubieranie oraz podczas zabawy i w komunikacji z innymi.
Programy Knillów mogą być stosowane jako metoda:
- przywracająca doznania zmysłowe trenowane w życiu płodowym, służące poznaniu własnego ciała i umożliwiające kontakt z otoczeniem
- pobudzająca dzieci głębiej upośledzone do aktywności i współdziałania
- aktywizująca dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym
- diagnostyczna i usprawniająca w terapii dzieci nieharmonijnie rozwijających się, z trudnościami w nauce
- porządkująca zachowanie dzieci niedostosowanych społecznie.
Ich zaletą jest zabawowa forma muzyczno-ruchowa. W zabawie takiej każdy wykonywany ruch jest prosty, ma określony cel, wyznaczona jest jego długość i charakter. Dziecko uczy się rozpoznawać muzykę, kojarzy ja z ruchem fizycznym i ma satysfakcję z prawidłowego wykonania ruchu adekwatnie skojarzonego z muzyką. Sukces wpływa pozytywnie na samopoczucie dziecka i zwiększa poziom spontaniczności jego zachowań. Pod wpływem sukcesu poprawia się koncentracja uwagi i pamięć. Zabawa muzyczno-ruchowa oddziałuje na uzyskanie równowagi psychicznej, zwiększa zdolność do szybkiego i precyzyjnego zapamiętywania ruchów, przyczynia się do uzyskania dobrej koordynacji nerwowo-mięśniowej”.
Muzyka jako element stymulujący i podwyższający uwagę, w realizacji Programów Aktywności, odgrywa znaczącą rolę. Dzięki słuchaniu specjalnego tonu sygnatury muzycznej na początku i na końcu każdego programu, dziecko uczy się rozpoznawać sytuację a to z kolei przygotowuje do łączenia jej z określoną aktywnością. W ten sposób tworzy się warunki, w których dziecko może być uważne i czuć się zupełnie bezpiecznie.
Opis programów
Są cztery programy oraz program wprowadzający i specjalny program SPH (dla dzieci niepełnosprawnych fizycznie).
Aktywności zawarte w każdym programie następują kolejno po sobie. Mogą być wykorzystane do pracy z dziećmi fizycznie upośledzonymi, niesłyszącymi i/lub niewidomymi, oraz z dziećmi z którymi trudno jest nawiązać kontakt (z cechami autystycznymi lub psychotycznymi).
Program wprowadzający – 8 minut.
- Kołysanie
- Wymachiwanie rękoma
- Pocieranie dłoni
- Klaskanie
- Głaskanie głowy
- Głaskanie brzucha
- Relaksacja
Ten program potrzebny jest po to, aby móc określić ramy programowe dla tych dzieci, które są hiperaktywne, bardzo małe albo mają niewystarczającą koncentrację uwagi aby uczestniczyć w programie pierwszym lub drugim. Przeznaczony jest również do pracy z dziećmi autystycznymi lub psychotycznymi.
Program I – 15 minut.
- Kołysanie
- Wymachiwanie rękoma
- Zginanie i rozprostowanie rąk
- Pocieranie dłoni
- Zaciskanie i otwieranie dłoni
- Ruchy palców
- Klaskanie
- Głaskanie głowy
- Głaskanie policzków
- Głaskanie łokci
- Głaskanie brzucha
- Przewracanie się ( padanie )
- Relaksacja
Program 2 – 15 minut.
- Kołysanie
- Klaskanie
- Głaskanie brzucha
- Głaskanie ud
- Głaskanie kolan
- Głaskanie palców u nogi
- Wiosłowanie
- Pocieranie stóp
- Poruszanie palcami u stóp
- Poruszanie nogami
- Leżenie na plecach
- Obracanie się z pleców na bok
- Obracanie się z pleców na brzuch
- Relaksacja
Do wykonywania aktywności opisanych w 1 i 2 programie używane są różne części ciała w różny sposób.
Program 3 – 20 minut.
- Leżenie na brzuchu
- Leżenie na plecach
- Obracanie się z pleców na brzuch
- Obracanie się z brzucha na plecy
- Poruszanie nogami
- Czołganie się na brzuchu
- Raczkowanie
- Klęczenie i spacerowanie na kolanach
- Upadanie z pozycji klęczącej
- Odpychanie i przyciąganie
- Relaksacja
Przeprowadzenie tego programu wymaga znacznie więcej świadomości społecznej dziecka, ruchliwości i koordynacji.
Program 4 – 20 minut.
- Leżenie na brzuchu
- Leżenie na brzuchu i mruganie oczyma
- Leżenie na plecach z rękoma wokół karku
- Poruszanie nogami (jazda rowerem)
- Odbijanie się na siedzeniu
- Ślizganie się na siedzeniu
- Podnoszenie się i stanie bez ruchu
- Podnoszenie ramion – jednego a potem obu jednocześnie
- Podnoszenie jednocześnie jednej ręki i jednej nogi
- Stawanie przed kimś
- Podbieganie do – odbieganie od
- Spacerowanie – szybko i delikatnie
- Spacerowanie – wolno i ciężko
- Spacerowanie – wolno i delikatnie ( po cichu)
- Dwa i dwa (znajdź partnera)
- Odpychanie i przyciąganie
- Dowolne ruchy
- Taniec
Program ten pomyślany jest jako aktywność grupowa. Wymaga odpowiedniego poziomu świadomości ciała, większej samokontroli, wyższego poziomu rozumienia pojęciowego, koncentracji.
Program SPH – 25 minut.
- Kołysanie - pr. 1 i 2
- Wymachiwanie rękoma – pr. 1
- Pocieranie dłoni – pr. 1
- Zaciskanie i otwieranie dłoni – pr. 1
- Klaskanie – pr.1 i 2
- Głaskanie policzków – pr. 1
- Głaskanie brzucha – pr. 1 i 2
- Głaskanie ud – pr. 2
- Ruchy stóp – nóg – pr. 2
- Przewracanie się (padanie) – pr. 1
- Relaksacja – pr. 1 i 2
Program przeznaczony jest do pracy z dziećmi, które są bardzo niesprawne fizycznie lub z takimi, które potrzebują więcej czasu na wykonanie czynności.